Tuesday, February 3

Eluana Englaro- Ποιος αποφασιζει τελικα για τη ζωη μας;

H Ελουάνα Ενγκλάρο, η γυναικα που βρίσκεται σε κώμα εδώ και 17 χρόνια, ύστερα από αυτοκινητιστικό δυστύχημα, μεταφέρθηκε τη νύχτα της Δευτέρας σε νοσοκομείο του Ούντινε προκειμένου να της γίνει ευθανασία, όπως μετέδωσε το ιταλικό πρακτορείο Ansa.
Το ασθενοφόρο που μετέφερε την 37χρονη Ελουάνα έφυγε λίγο μετά τη 1:30 από την κλινική του Μιλάνου όπου νοσηλευόταν σε κωματώδη κατάσταση από τον Ιανουάριο του 1992, μετά το τροχαίο ατύχημα που είχε.Διαδηλωτές που διαφωνούν με την ευθανασία προσπάθησαν να εμποδίσουν το ασθενοφόρο φωνάζοντας «Η Ελουάνα ζει» και «Μην την σκοτώνετε».
Μέχρι και την τελευταία στιγμή όσοι αντιδρούν στο «δικαίωμα στο θάνατο»-στηρίζονται από το Βατικανό και την πανίσχυρη ιταλική εκκλησία-συνέχιζαν τις κινητοποιήσεις τους ώστε να μην επιτραπεί στην οικογένεια της Ελουάνα να την απομακρύνει από την καθολική κλινική του Λέτσο και να τη μεταφέρει σε νοσοκομείο που δέχτηκε να διακόψει τη σίτισή της.
Η περίπτωση της Ελουάνα έχει συγκινήσει όλη την Ιταλία και αποτελεί αντικείμενο μιας δικαστικής και πολιτικής διαμάχης που διαρκεί εδώ και 10 χρόνια. Δικαστήριο του Μιλάνου ακύρωσε στις 21 Ιανουαρίου τη διοικητική εντολή της επαρχίας της Λομβαρδίας που απαγόρευε σε όλους τους επαγγελματίες της υγείας να διακόψουν τη σίτιση της γυναίκας.Ένα νοσοκομείο του Ούντινε ανακοίνωσε τότε πως ήταν έτοιμο να δεχτεί την 37χρονη γυναίκα και συστάθηκε μια ιατρική ομάδα που, μέσα σε διάστημα λίγων ημερών, θα ανταποκριθεί στο αίτημα του πατέρα της Ελουάνα να την αφήσουν να πεθάνει.
«Ειδεχθή δολοφονία» χαρακτήρισε την κίνηση της ευθανασίας ο υπουργός Υγείας του Βατικανού, Χαβιέ Λοτσάνο Μπαραγκάν, σε συνέντευξή του στην ιταλική εφημερίδα «La Repubblica» ''Σταματήστε αυτή τη δολοφονία'', ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: ''Η διακοπή της παροχής τροφής και νερού στην Ελουάνα ισοδυναμεί με ειδεχθή δολοφονία και η Εκκλησία δε θα σταματήσει να το φωνάζει. Δεν ξέρω πώς αλλιώς μπορώ να χαρακτηρίσω το ότι δεν δίνουν τροφή σε κάποιον'' τόνισε ο καρδινάλιος. Αναφερόμενος στη δικαστική απόφαση που επιτρέπει τη διακοπή της παροχής τροφής και νερού στην Ελουάνα, ο κ. Μπαραγκάν εξήγησε ότι «η θέση της Εκκλησίας, καθως και πολλων ιατρων, στην Ιταλια που υπερασπίζονται τη ζωή, παραμένει η ίδια και ''δεν μπορεί να αλλάξει εξαιτίας μιας δικαστικής απόφασης''. Δεχομαστε ακομη αυτη τη σταση της εκκλησιας, ή την απορριπτουμε; Εδω ειναι το ερωτημα....
Πηγη: ΤΑ ΝΕΑ

25 comments:

leon said...

O kathenas exei to dikaiwma
na apofasizei yia ti zwi tou, kai to thanato tou opws nomizei. Oute oi papades oyte kaneis allos tha prepei na empodizei to atomo, i to kontino tou perivallon otan exei parei kapoies apofaseis.I zwi mas anikei mono se emas kai osoi mas gnwriszoyn tha prepei na xeroun kai ti eidous zwi protimoume na zisoume!

ELvA said...

@leon
Συμφωνω με αυτα που λες.Να προσθεσω ομως οτι το θεμα ευθανασια ειναι πολυ πιο συνθετο. Απο τη μια υπαρχει
η συλλογικοτητα, πολλοι π.χ θεωρουν την ευθανασια ως ''φονο'',απο την αλλη ομως υπαρχει και η ατομικη ελευθερια της επιλογης που προυποθετει, ομως, την δυνατοτητα να μπορει να επιλεξει ο ιδιος ο ασθενης τι θελει. Μετα υπαρχουν οι ευθυνες του ατομου που θα υλοποιησει τη πραξη αυτη, για να μη μιλησουμε και για τους νομους, που δεν ειναι ουτε ιδιοι, αλλα ουτε ξεκαθαροι σε ολες τις χωρες, πανω σε τετοια ζητηματα. Δυσκολα πραγματα, leon...

Anonymous said...

Κανείς παπάς δεν αποφασίζει για την ζωή κάποιου. Απλά για την Εκκλησία η ευθανασία είναι δολοφονία. Αν θέλει κανείς το δέχεται, αν θέλει όχι. Αν πιστεύει πως έχει εξουσία πάνω σε κάτι που δεν δημιούργησε ο ίδιος, δικαίωμά του. Δικαίωμα και των χριστιανών να μην συμφωνούν.

Anonymous said...

Συμφωνά με τα παραπάνω σχόλια, το θέμα σε αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι μόνο ηθικό ή θρησκευτικό. Από τη στιγμή που η ευθανασία θεωρείται ποινικό αδίκημα και διώκεται από το νόμο. Η εκκλησία μπορεί να διαμαρτύρεται κι ο καθένας από εμάς μπορεί να ταυτίζεται ή όχι μαζί της. Αν όμως ο γιατρός ανταποκριθεί στο αίτημα του ασθενή ίσως βρεθεί φυλακή. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η διαμαρτυρία της εκκλησίας, αλλά η δύναμη που έχει στο να επηρεάζει το κράτος και τους νόμους του. Τα καλά τα δικά μας δηλαδή...

leon said...

@vaterpanajiotis

Εsy omws ti pisteveis,yiati
oloi diavazoume kai katalavainoume, nomizw, ti pistevei i Ekklisia,asxeta
an symfwnoume, i oxi.
Thewreis tin efthanasia ws fono?

ellinaki said...

Από άποψη ηθικής, δε νομίζω ότι τίθεται θέμα. Ο καθένας θα πρέπει να έχει το δικαίωμα σε μία αξιοπρεπή ζωή. Εφόσον αυτό το δικαίωμα του αφαιρείται λόγω τυχαίων παραγόντων (πχ ατύχημα ή κάτι άλλο απρόβλεπτο), το άτομο θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να θέσει τέλος στη ζωή του.

Το ζήτημα γίνεται λίγο πιο πολύπλοκο αν εξεταστεί νομικά. Έστω ότι νομιμοποιείται η ευθανασία. Ποιος είναι αυτός που θα την αποφασίζει; Πώς θα γίνεται ποιοτική διάγνωση στην εκάστοτε ανίατη ασθένεια ή πάθηση ώστε να βγει ασφαλές συμπέρασμα;

Εγώ προσωπικά πάντως, θα ήθελα οπωσδήποτε να μου κάνουν ευθανασία σε μία σειρά περιπτώσεων.

Δεν ξέρω αν αυτό μπορεί να ρυθμιστεί νομικά μέσω συμβολαιογράφου.

ELvA said...

@vaterpanajiotis

Καλωσηρθες! Ετσι ειναι στη θεωρια, στη πραξη ομως αμφισβητειται το δικαιωμα μιας αξιοπρεπους επιλογης.


@silentcrossing

Ναι, οντως, η δυναμη της εκκλησιας πανω στους νομους του κρατους ειναι ενα μεγαλο θεμα, με πολλες παραμετρους.....Για εμενα τετοια ζητηματα θα επρεπε να ρυθμιζονται, κυρια, με γνωμονα τον σεβασμο στην αξιοπρεπεια του ατομου.


@ellinaki

Kαλωσηρθες! Συμφωνω οτι η θεληση του ατομου ειναι το σημαντικοτερο σε τετοιες περιπτωσεις κι αναρρωτιεμαι
οπως εσυ, αν μπορει να ρυθμιστει αυτη η περιπτωση μεσω ενος συμβολαιογραφου, ετσι ωστε εαν χρειαστει καποιος αλλος να διαλεξει για τον ασθενη, να μην υπαρχει καμμια αμφιβολια. Νομιζω ομως οτι το προβλημα ειναι στις νομοθεσιες των περισσοτερων κρατων, που δεν δεχονται, απ οτι ξερω, τετοιου ειδους ρυθμισεις, η κανω λαθος; Χρειαζομαστε καποιον με γνωσεις νομικης εδω! :)

Anonymous said...

Καλώς σας βρήκα. Ναι, είμαι κατά της ευθανασίας και την θεωρώ φόνο, όπως και την άμβλωση. Δεν έχουμε δικαίωμα (κατά την δική μου προσωπική άποψη) να τερματίσουμε την ύπαρξη κάποιου, είτε αυτός έχει ηλικία 1 δευτερόλεπτο είτε 80 χρόνια.
Καλή σας ημέρα.

leon said...

@vaterpanajiotis

Exeis tin apopsi sou kai einai sevasti. Alla tha ithela na se rwtisw yi afto pou aneferan oi alloi parapanw, milaw yia tin axioprepeia tou atomou. Eisai efimerios, mipws, o titlos 'vater' kati tetoio dilwnei,alla telospantwn ti tha prepei na ginetai yia periptwseis opws i Eluana? Posa xronia tha prepei na ypoferei ena atomo, kata ti gnwmi sou kai ti zwi einai afti san fyto, prin na lytrwthei?
Edw ta aloga ta skotwnoun yia na mi ypoferoun,
'vater', tous anthrwpous omws??

ellinaki said...

@ Elva

Καλώς σας βρήκα. Τακτικός είμαι, απλά αφήνω comment πρώτη φορά ;)

ELvA said...

@ellinaki

Kαι πολυ καλα κανεις! Οσο
πιο πολλοι ειμαστε, ή αισθανομαστε..'μεταναστες'
τοσο πιο καλα! :)

Anonymous said...

Leon,

ναι, είμαι ιερέας και εφημέριος. Η διαφορά μας είναι αξιολογική όσον αφορά το τι είναι "αξιοπρέπεια". Στην Κεντρική Ευρώπη(Γερμανία) πριν μισό αιώνα οι άνθρωποι σαν την Ελουάνα εκτελούνταν με κρατικό νόμο για να μην επιβαρύνεται το κράτος από τα έξοδα περίθαλψης αλλά επισήμως προπαγάνδιζε "ανθρωπιστικούς" λόγους. Οι άνθρωποι δεν είναι άλογα να τους ξεφορτωνόμαστε όταν χαλάνε. Επίσης πρέπει να δούμε πόσο ενθαρρύνεται υπογείως η ευθανασία από τους ασφαλιστικούς φορείς.

Η διαφορά μας είναι και οντολογική, διότι άλλο εννοεί η Εκκλησία όταν μιλάει για τον άνθρωπο ως ύπαρξη και άλλο εσύ. Οι παράλληλες απόψεις μας μάλλον δεν θα συναντηθούν. Να είσαι καλά.

leon said...

@vaterpanajiotis

To ti einai axioprepeia, omws, tha mou epitrepseis na pw oti de xwraei kai polles ermineies. I theloume na zoume san anthrwpoi, i apo ekei kai pera to na ginetai kapoios ermaio tis tyxis tou kai twn nomwn tou kratous yia 17 kai pleon xronia den to thewrw se kammia periptwsi axioprepes yia kanena! Esy pws tha aisthanosoun an eixes proswpika ena tetoio dilima kai eixes fysika kai ti dynatotita na exigiseis ti theleis sto perigyro sou? Tha itheles na ypofereis ola afta ta xronia etsi epeidi i lytrwsi simainei kai fonos?Meta anaferesai se kati to opoio den exigeis eparkws (Germania klp). Ennoeis to Olokaftwma,den katalavainw.
Kati allo, den eipa pote oti oi anthrwpoi EINAI ALOGA! Apla milisa yia ti praxi symponias akomi kai s ena zwo pou ypoferei,
otan DEN yparhei therapeia kai elpida, poso mallon yia enan anthrwpo! As min allazoume ta legomena kapoiou yia na ta pame ekei pou theloume emeis.. Nomizw oti katalavaineis ti ennow! Meta milas kai yia to endexomeno entharynsis asfalistikwn forewn! Ma pros theou, DEN einai maziki symperifora, vater, yia na anisyxoume yia kati tetoio, i mipws den to katalavainoume oti milame yia liges exaireseis
ston kanona, logw twn synthikwn ygeias tou atomou? I ekklisia pistevei afta pou pistevei, alla prepei kata ti gnwmi mou na lamvanei kai ti gnwmi twn anthrwpwn yp opsin tis, yiati tote kindynevei na vrethei xwris poimnion, an agnoei tis anagkes tis koinwnias.
Afta, vater,mou kai einai sigouro oti oi dromoi mas den tha synantithoun pote yiati egw opws kai polloi alloi neoi oramatizomai mia koinwnia, pou exei ton anthrwpo sto kentro kai oxi ti thriskeia! Na eisai kai esy kala.

Anonymous said...

Αγαπητέ Λεόν,

οι κοινωνίες "με κέντρο τον άνθρωπο" ήρθαν και παρήλθαν. Η Εκκλησία δεν είναι εδώ για να την αλλάξει ο κόσμος αλλά για να αλλάξει η ίδια τον κόσμο. Αν όμως ο κόσμος δεν το θέλει, κανένα πρόβλημα. Δεν χρειάζεται η εκκλησία το ποίμνιο αλλά το αντίθετο.

Όσον αφορά την Γερμανία, με εκπλήσσει το γεγονός που απορείς. Για περισσότερα googlαρε projekt Tiergarten 4 και θα δεις.

leon said...

@vaterpanajiotis

Den symfwnw oti "κοινωνίες
με κέντρο τον άνθρωπο ήρθαν
και παρήλθαν"! Κathe mera vlepoume ti krisi pou exei na kanei akrivws me afto,
tin arnisi tou kefalaiou na dei ta pragmatika provlimata tou kosmou, opote den nomizw katholou oti "παρηλθαν",opws
isxyrizesai,alla antitheta,
exoume na doume polles exelixeis se pagkosmio epipedo sto mellon. Kati allo twra, poia einai i xrisimotita tis Ekklisias otan anti na prosferei lyseis dimiourgei dilimata kai tote yiati na isxyei afto pou les: "Δεν χρειάζεται η εκκλησία το ποίμνιο αλλά το αντίθετο"? I logiki omws leei oti otan enas thesmos den prosarmozetai stis apaitiseis twn kairwn, tote pavei o logos yparxis tou, i toulaxiston apody-
namwnetai i exousia tou. Mipws kati tetoio den symvainei kai me tin Ekklisia? Esy vlepeis oti antapokrinetai sta simeia twn kairwn & oti prosferei
lyseis sta provlimata tis koinwnias tou 2009? Twra sxetika me ta "projects" sti Germania (pou kathe allo para afto itan!)fysika kai ta gnwriszw,
mono pou tha eprepe na eixes anaferthei ston NAZISMO kai ta egklimata tou kai oxi na milas yia...efthanasia etsi aorista! O nazismos pou xekinaei apo ton ypermetro ratsismo einai i aitia tou kakou,pou odigise afta ta
ktini sto na exontwsoun ekatomyria a8wous anthrwpous!Afto DEN itan se kammia periptwsi
"efthanasia"(asxeta an oi Nazi,k.a to onomasan etsi, wste na paraplanisoun)afto
itan MAZIKI exontwsi & genoktonia lawn, pou tous thewrousan oi nazi ws
"ypodeesterous"! DEN einai lopoin "ola kai idia", vater, yi afto as mi prospathoume na ta kanoume na fainontai etsi, wste na kerdisoume ti mahi twn entypwsewn!

ELvA said...

@vaterpanajiotis

Δε μπορω να συμφωνησω οτι
"οι κοινωνίες με κέντρο τον άνθρωπο ήρθαν και
παρήλθαν"! Με τη λογικη αυτη δεν θα υπαρχει πια τιποτα στον κοσμο να ελπιζει!Αν δε και η Εκκλησια εχει τη νοοτροπια του 'δεν χρειάζεται η εκκλησία το ποίμνιο αλλά το αντίθετο' τοτε το σεναριο διαγραφεται πιο μαυρο! Οσο για τους Ναζι και τις μαζικες εξοντωσεις απαντησε, ηδη,ο @leon παραπανω και δε χρειαζεται να πω και εγω τα ιδια!

@leon

Με καλυψες απολυτα!

suncitizen said...

ΠΡοσωπικα πιστεύω ότι το ηθικό και δίκαιο θα ήταν να είχε εκφράσει τη γνώμη της η ίδια η Ελουάνα πριν πέσει σε κώμα για την τύχη της σε μια τέτοια περίπτωση.
Αφού δεν το έχει κάνει και δε μπορεί να το κάνει και οι συγγενείς βιάζονται τόσο να την ξεφορτωθούν αποφασίζοντας γι αυτήν χωρίς αυτήν, έπρεπε η πολιτεία να αναλαμβάνει τη διατήρησή της στη ζωή, χωρίς να επιβαρύνονται οι δικοί της.
Όλοι οι απέξω μιλούν για την τύχη ενός άλλου ανθρώπου, πιστεύοντας ότι θέλουν το καλο του, χωρίς όμως να ακούγεται η γνώμη του ίδιου του ανθρώπου !

ELvA said...

@suncitizen

Mα, εκ των πραγματων ειναι συνηθως ΑΔΥΝΑΤΟΝ να συμβει αυτο το οποιο ισχυριζεσαι, παρα μονο αν αυτη η επιθυμια της Εluana ειχε κατατεθει εγγραφως μεσω συμβολαιογραφου,η καποιου αλλου νομικου προσωπου!Και παλι δεν νομιζω, ομως, οτι θα ειχε κανενα αποτελεσμα, αφου η Ιταλικη νομοθεσια δε
δεχεται κατι τετοιο!Μπορεις
επισης να διαβασεις,στα Αγγλικα, ενα αρθρο εδω που αναφερει μεταξυ αλλων οτι η ευθανασια ηταν ΕΠΙΘΥΜΙΑ της Εluana,σε περιπτωση που θα της συνεβαινε ατυχημα! Παντως δεν θα ελεγα οτι οι συγγενεις της βιαζονται να την...
'ξεφορτωθουν' μετα απο τα 17 χρονια που βρισκεται η κοπελλα αυτη σε κωμα! Δεν ευχομαι σε κανενα να περασει τετοια δοκιμασια, γιατι δεν ειναι καθολου ευκολο το διλημμα,αλλα σαν γονιος θα διαλεγα τη λυτρωση απο το μαρτυριο των 17 χρονων,χωρις καμμια ελπιδα για επιστροφη στη ζωη!

zekia said...

Όπως και η θανατική ποινή έτσι και η ευθανασία είναι τεράστιο ταμπού, εγω επιφυλάσσομαι να πω τη γνώμη μου. Εξαρτάται σε ποια πλευρά του νομίσματος βρίσκεσαι.

ELvA said...

@zekia

Σεβαστη η γνωμη σου,αλλα νομιζω οτι και τα ταμπου πρεπει καποτε να σπανε οταν
η κοινωνια και οι συνθηκες το απαιτουν. Συμφωνεις;

Nemo said...

Δεν ειμαι υπερ της ευθανασιας σε αυτην την περιπτωση καθοτι δεν ειμαι πεπεισμενος οτι ηταν επιλογη της κοπελας...Θα το δεχομουν αν διατηρουσε επαφη με τον κοσμο και επελεγε η ιδια να το κανει. Ξερω οτι 17 χρονια ειναι πολλα αλλα ποτε δεν ξερεις την δυναμη και τις δυνατοτητες της ανθρωπινης επιβιωσης. Ανοιξαμε ενα πολυ δυνατο για συζητηση θεμα που καθε αποψη εχει βαρυτητα.
Οπως και να εχει ειναι οτι η Ελουανα δεν ζει πια...,καταφερε τουλαχιστον μεσα απο την περιπετεια της να "ταραξει" την γειτονα χωρα.

Giorgia_is_coming_to_town said...

Κατά την προσωπική μου άποψη, η νομοθεσία θα έπρεπε να καλύπτει το δικαίωμα να αποφασίζουμε και στις περιπτώσεις ευθανασίας. Οπως μπορούμε να αποφασίσουμε την δωρεά οργάνων μας ή την καύση μας. Εγώ προσωπικά, θα προτιμούσα να μου γίνει ευθανασία από το να ταλαιπωρούμαι και να ταλαιπωρώ και τα αγαπημένα μου πρόσωπα.

ELvA said...

@Nemo

Σε παραπεμπω στα σχολια για
τον @suncitizen παραπανω.H Eluana'εφυγε',το θεμα ομως
ειναι να υπαρχει καταλληλη νομοθεσια ωστε να κατοχυρωνεται και το δικαιωμα της ευθανασιας,
για οσους το επιλεξουν.


@Giorgia_is_coming_to_town

Συμφωνουμε απολυτα! :)

Marina said...

Δύσκολο θέμα και άλυτο. Αφήνοντας τα θρησκο-ηθολογικά στη πάντα, το δίλημμα για τους γονείς-συγγενείς αμείλικτο. Αν την αφήσουν να πεθάνει (όπως και έγινε)οι τύψεις είναι τρομερές - η συνείδηση λέει ΦΟΝΟΣ. Αν την άφηναν να ζήσει για όσο, πάλι βλέπουν το παιδί τους να λιώνει.
Εχοντας βιώσει και τους δύο μου γονείς σε κρεββάτια ακινησίας, τον μπαμπά μου για 2 χρόνια απο καρκίνο-παράλυση και τη μαμά για 4 χρόνια απο Αλτζχάϊμερ (ξέχασε να περπατάει-τρώει-κινείται)ελπίζεις να πεθάνουν, ο θάνατος θα είναι απελευθερωτικός. Αν όμως ένας γιατρός mου το πρότεινε..δεν ξέρω αν θα δεχόμουν ή αρνιόμουν. Τι είναι τελικά το σωστό για έναν τέτοιο ασθενή;
Δεν έχει δικαίωμα ο παράγων άνθρωπος που υποφέρει να τερματίσει το μαρτύριό του? Εδώ δεν τίθεται θέμα φόνου, αλλά θέμα αποφυγής του χειρότερου. Πιστεύω ότι η ευθανασία,, εφόσον ο ασθενής το έχει δηλώσει, θα έπρεπε να είναι ΄νόμιμη.

ELvA said...

Μαρινα, οποια επιλογη και να κανει ενα ατομο στη θεση
καποιου αλλου, που ειναι ασθενης και που δεν μπορει να αποφασισει ο ιδιος, ειναι καθε αλλο παρα ευκολη. Η γνωμη μου ειναι, οπως ειπα και πιο πανω,οτι θα πρεπει να αλλαξει η νομοθεσια, ωστε να μπορει καποιος να αποφασισει, ενω εχει δυνατοτητα και ζει μια
νορμαλ ζωη, τι θα ηθελε σε περιπτωση τερματικης ασθενειας, ή πολυ σοβαρου ατυχηματος.Θα επρεπε ηδη να υπηρχε νομοθεσια που να ρυθμιζει τετοια ζητηματα.