Τότε, σύμφωνα με την εφημερίδα International Herald Tribune «έχετε συνάψει ένα ισόβιο συμβόλαιο χωρίς να το γνωρίζετε».
Προσφάτως μια μερίδα χρηστών διαπίστωσε ότι είναι σχεδον αδύνατο να απομακρυνθούν δια παντός (...κατι μου θυμιζει, κατι μου θυμιζει!) από την δικτυακή αυτή κοινότητα, γεγονός, το οποίο έχει εγείρει νέες ανησυχίες για τη χρήση των προσωπικών δεδομένων στο Facebook.
Παρ΄ότι η συγκεκριμένη ιστοσελίδα δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να απενεργοποιήσουν τους λογαριασμούς τους, οι server του Facebook κρατούν αντίγραφα των πληροφοριών του λογαριασμού για απεριόριστο χρόνο. Αυτό διαπίστωσαν προσφάτως αρκετοί χρήστες, οι οποίοι επικοινώνησαν με την εταιρεία και ζήτησαν ματαίως να σβηστούν οι προσωπικές τους πληροφορίες από τους απενεργοποιημένους λογαριασμούς τους.
Παρ΄ότι η συγκεκριμένη ιστοσελίδα δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να απενεργοποιήσουν τους λογαριασμούς τους, οι server του Facebook κρατούν αντίγραφα των πληροφοριών του λογαριασμού για απεριόριστο χρόνο. Αυτό διαπίστωσαν προσφάτως αρκετοί χρήστες, οι οποίοι επικοινώνησαν με την εταιρεία και ζήτησαν ματαίως να σβηστούν οι προσωπικές τους πληροφορίες από τους απενεργοποιημένους λογαριασμούς τους.
«Είναι όπως ακριβώς λένε οι στίχοι του τραγουδιού "Ηotel California" (που σε πολλους, σαν κι εμενα, προκαλει .....αλλεργια!) :(
Μπορείς οποιαδήποτε στιγμή να αφήσεις το δωμάτιο αλλά δεν μπορείς να φύγεις», λεει ο 34χρονος, Nipon Das, σύμβουλος σε εταιρεία βιοτεχνολογίας στη Νέα Υόρκη.
Eν τω μεταξυ το Facebook σε πολλες χωρες οπως π.χ η Σουηδια, συμφωνα με την εφημεριδα ''Μetro'' εχει, μεταξυ αλλων, γινει και ενα ειδος ''νεκροταφειου'' οπου θανωντες, πρωην χρηστες, παραμενουν....εκει, παρα τη θεληση των συγγενων τους!
Όπως επισημαίνει ο Das χρειάστηκαν τουλάχιστον δύο μήνες συνεχούς τηλεφωνικής επικοινωνίας και ανταλλαγής ηλεκτρονικών μηνυμάτων με την εταιρεία Facebook για να καταφέρει να σβήσει ένα μεγάλο μέρος των προσωπικών του πληροφοριών. Τελικά τα κατάφερε αφού πρώτα απείλησε την Facebook με αγωγή.
Όπως επισημαίνει ο Das χρειάστηκαν τουλάχιστον δύο μήνες συνεχούς τηλεφωνικής επικοινωνίας και ανταλλαγής ηλεκτρονικών μηνυμάτων με την εταιρεία Facebook για να καταφέρει να σβήσει ένα μεγάλο μέρος των προσωπικών του πληροφοριών. Τελικά τα κατάφερε αφού πρώτα απείλησε την Facebook με αγωγή.
Αλλά ακόμα και μετά τη δικαστική απειλή ένας δημοσιογράφος κατάφερε να εντοπίσει το κενό προφίλ του Das στο Facebook και να του στείλει ηλεκτρονικό μήνυμα μέσω του δικτύου.
Η Amy Sezak εκπρόσωπος της Facebook εξηγεί τη λογική πίσω από την πρακτική της εταιρείας: «η λογική πίσω από την απενεργοποίηση ενός λογαριασμού είναι ότι ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει εκ νέου το λογαριασμό του όποτε θέλει, διότι οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες και δε χρειάζεται να μπει ξανά και ξανά στην ίδια διαδικασία».
Εξάλλου, οι όροι εγγραφής στο δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης είναι σαφείς: «Μπορείτε να αφαιρέσετε οποιαδήποτε στιγμή το περιεχόμενο του προφίλ σας από την ιστοσελίδα. Ωστόσο, οφείλετε να αναγνωρίσετε το δικαίωμα της εταιρείας να διατηρήσει αντίγραφα του περιεχομένου».
Το πρόβλημα είναι ότι η ιστοσελίδα δε διευκρινίζει στους χρήστες ότι πρέπει από μόνοι τους να σβήσουν κάθε προσωπική τους πληροφορία. Η πλειονότητα των χρηστών πιστεύει ότι αυτό γίνεται αυτομάτως με την απενεργοποίηση του λογαριασμού. Ως εκ τούτου καταλήγουν να έχουν αφήσει πίσω τους ένα άκρως αποκαλυπτικό αποτύπωμα με στοιχεία όπως αριθμοί τραπεζικών λογαριασμών, διευθύνσεις ηλεκτρονικών ταχυδρομείων κι άλλες ευαίσθητες πληροφορίες.
Άλλα κοινωνικά δίκτυα, όπως το MySpace και το Friendster, μπορεί να ταλαιπωρούν τον χρήστη με συνεχείς ερωτήσεις για το αν πραγματικά θέλει να εγκαταλείψει το δίκτυο, αλλά στο τέλος προσφέρουν την επιλογή της ολικής εκκαθάρισης του προφίλ τους.
Ο Nipon Das μπήκε στην κοινότητα του Facebook έπειτα από προσκλήσεις φίλων. Αποφάσισε να εγκαταλείψει το δίκτυο, όταν διαπίστωσε ότι βρίσκονται σε αυτό οι περισσότεροι εκ των συναδέλφων του. «Δουλεύω σε μια μικρή εταιρεία. Το τελευταίο πράγμα που θέλω είναι να μπορούν να βλέπουν και να ελέγχουν οι συνάδελφοί μου τα προσωπικά μου», εξηγεί ο Das.
Προς το παρόν η αναλογία κερδών και δυσαρεστημένων χρηστών του Facebook είναι ισορροπημένη. Η εταιρεία εκτιμά ότι έχει περίπου 64 εκατομμύρια μέλη στον κόσμο. Από την άλλη το Μy Space υποστηρίζει ότι διαθέτει 110 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες.
Ένας από τους τρόπους με τους οποίους το δίκτυο επιχειρεί να εξαργυρώσει τη δημοτικότητά του είναι ότι επέτρεψε την είσοδο των διαφημιστών στη δικτυακή κοινότητα. «Το Facebook δίνει στους διαφημιστές τη δυνατότητα να επικοινωνούν με πολλές ομάδες ανθρώπων», αναφέρει ο Βρετανός προγραμματιστής, Alan Burlison, 46, και προσθέτει, «εξ ου και δεν αφήνουν να χαθούν οι πληροφορίες των χρηστών. Αλλά εδώ υπάρχει σοβαρή σύγκρουση με το ζήτημα της προστασίας της ιδιωτικής ζωής του καθενός».
U p d a t e : Τα μαζεύει το Facebook